קראטה, תולדות, השפעה, ושאר הרכיליות.

הדיון הזה מכיל 7 תגובות, ויש לו 2 משתתפים, והוא עודכן לאחרונה ע״י  מאור לוי לפני 2 שבועות.

  • מאת
    תגובות
  • #6042
    תמונת פרופיל
    Erez
    משתתף

    אם ישנה טעות אפשר לתקן אותי, אחרי הכל המדיה חופשית לחיפוש וחקר לכולם.

    קראטה , מילה שהומצאה ביפן כדי לייחד שם לאומנות לחימה יפנית.

    ההתחלה הייתה בכלל באוקינאוה, אחד מתוך שרשרת איי ריו-קיו שנמצאים בקרבת יפן.

    וההתחלה של ההתחלה הייתה השפעה של אומנות לחימה סינית שהגיעה לאוקינאוה

    לשם דיוק נאמר שהאחראי על אומנות הלחימה הסינית בזמנו הוא בכלל נזיר הודי שפיתח אותה לצרכים כלשהם יחד עם סוגי מדיטציות ורוחניות.

    יפן הייתה עם די אכזרי בתקופה ההיא ודאגה לרדוף עמים שונים, בעקר את הסינים. כך גם השתלטו על איי ריו-קיו, ואוקינאוה נעלמה כמי שהייתה זאת שהביאה את אומנות הלחימה שמשתמשים בה כיום ביפן, וקראטה הפך שם נרדף לאומה היפנית, רק בשנים האחרונות אפשר לדעת קצת אמת בגלל המידע הרב שנמצא ברשת.

    הסינים שהיו אנשים קטני מימד ( יש שמועה שאומרת שבצפון הם גדולים יותר מהדרום) ניסו להגן על עצמם וכך עם הזמן ולא פחות חשוב החכמה יצרו אמנות של יד ריקה. 

    ההשפעה של הקאטות היפניות הם השפעה ישירה של תבניות סיניות או תנועות משולבות סיניות, זאת אומרת הם לקחו את הרעיון של תבנית (בסינית לא היה שם למילה קאטה) קראו לה בשם שייחד אותה בהתאם. ישנה לפחות קאטה אחת שאני יודע שמקורה סינית ונשארה כמו שהיא באומנות הלחימה האוקינאוית.

    בגלל שהקראטה היה מושפע אז, המטרה שלו הייתה לא שונה ממטרת האומנות הסינית. כמו גם לראווה והנאה. 

    עם הזמן החלו גישות שונות שיצרו שיטות שונות וזרמים שונים החלו לצוץ, אני לא ירחיב מה היה לפני מה, ומה השפיע על מה או מי השפיע על מי, כי זאת היסטוריה ארוכה.

    הזרם החזק הראשון היה השוטוקאן והשני קצת אחריו קיוקושין. 

    השוטוקאן היה שמרני  ואילו השני היה תוקפני יותר, וזאת אולי משום המייסד העצבני שלה לפי הבנתי.

    מאלו התפתחו המון שיטות עם שמות שונים תוך כדי שתלמידים למורים מוכרים ואיכותיים (ניקח לדוגמה את אויימה (קיוקושין)) רצו לשנות גישה ולפתח דבר שהיה נראה כטעות בשיטה אך לא הייתה אפשרות משום שהם יושבים תחת מאסטר ממציא השיטה.

    נדלג קצת ונגיע לזה שהקראטה היה "הדבר" בתחום, ללא עוררין. אם זאת האומנות הסינית שהגיעה ליפן דרך אוקינאוה הגיע גם למקומות שונים.

    בשנות השישים, כאתגר והתגרות, התאילנדים דיברו על איזו שהיא אומנות שיכולה לגבור על האומנות היפנית. מי שקפץ על האתגר היה אויימה שאמר אין סיכוי.

    התאילנדים אז כמו היום, מתמודדים רק איפה שנוח להם (ככה חושב מי שמרגיש שהוא מפסידן) תחת התנאים שלהם, הזמינו את היפנים לקרב כדי להראות להם מה זאת אומנות לחימה ומי הוא החזק יותר. היפנים נענו (ככה חושב אדם עם רוח לחימה), אויימה שלח למיטב ידיעתי אלה היו ארבע מתמודדים אבל שמעתי גם על שלוש. אויימה הסביר למתמודדים שלו שאם הם מפסידים, עדיף להם שישארו שם. ושלח את ארבעת התלמידים החזקים שלו.

    את כלל הקרבות ניצחו היפנים, כך בעצם נוצר אצלי הבילבול אם זה ארבעה או שלושה קרבות. אם זה שלושה אז 2-1 ליפן, אם ארבעה הבנתי שהיו שתי ניצחונות לכל מדינה, בכל מקרה האירוע כולו יצר זעזוע עמוק בקרב היפנים והרהור הביטחון שכן עד אז הם חשבו כבלתי מנוצחים. המתמודדים היפנים הודו שזה היה קשה וסבלו הרבה ממה שציפו וזה פתח בפניהם עולם חדש של צורת לחימה. שניים מהתלמידים של אויימה באמת נשארו בתאילנד והחלו להתאמן באגרוף תאילנדי, אחד אחר ראה בקיוקושין של אויימה לוקה בחסר ויצר שיטה חדשה.

    לאחר מכן נערכו עוד קרבות פה ושם בין התאילנדים ליפנים, לימים אחד הלוחמים היפנים עשה חייל באגרוף תאילנדי.

    נמשיך טיפה הלאה ונגיע לשילוב של הקיוקושין והאגרוף התאילנדי שיצר בעקבות אותה תקופה, את הקיבוקס. משם זה כבר היסטוריה.

    הקיקבוקס הפך לענף מספר אחד בשנים שלאחר מכן משום שהיה פתוח לכולם מכל אומנות או שיטה כמובן תחת כללים של זירה.

    הקראטה המסורתי נשאר כמו שהוא, והפך גם לספורט אולימפי ותחרותי לרבות פול קונטקט קיוקושין שבאמת הכניס המון צבע לתחרויות וממנו יצאו לוחמים אדירים שהחזירו את הקראטה (הרעיון לקיקבוקס) לזירת הקיקבוקס.

    פחות או יותר, ללא מדי כניסה לפרטים כי אז זה לא היה נגמר כאן, הזכיר שי (פורום נינג'וטסו) את הרעיון של מהי גישה ושיטה, זה המקרה הכי קלאסי שיש. וטוב שיש.

    מקווה שיש תיקונים, כך נוכל ללמוד את הנושא יותר טוב.

     

  • #6044
    תמונת פרופיל
    מאור לוי
    מנהל פורום

    טוב ראשית כול אני לא איש קראטה אענה לפי מה שאני קראתי ויודע פחות או יותר
    קראטה פרוש לעברים יד רקה שם גנרי להמון שיטות שהומצאו באיקונאה אי השוכן בן סין ליפן
    שם שיטות אלו היו נפוצות בשל הצורך של תושבי המקום בהגנה עצמית היפניים סיפחו את הקראטה אליהם
    והזרם הראשון שסופח ושונה במקצת הוא הקראטה שוטוקאן, ישנם מספר זרמים שהיו באיקונאה וקיימים עד היום
    גוג ראיו שוטו ראיו , ויש זרמים שהתפתחו ביפן , כמו קיוקושין , ויצו ראיו , שוטואקאי , וזה על קצה המזלג יש המון סגנונות תת סגנונות
    של קראטה, דרך אגב השם כללי לשיטות יפניות זה לא קראטה אלה גוגטסו לה יש המון שיטות הנקראות בשם זה ומהם נוצרו הגודו והאייקידו
    זרם שני עתיק ביפן ועל זה שי יוכל להסביר בהרחבה קטונתי בנושא זה הניניגיצו

  • #6046
    תמונת פרופיל
    Erez
    משתתף

    צודק, כל מילה שמסתיימת ב"דו" ועיוותו אותה ל"צו".

    כך שגו'ג'טסו אם לזה אתה מתכוון, היא מילה מעוותת.

    • התגובה הזו עודכנה לפני לפני 2 שבועות, 3 ימים ע"י  Erez.
  • #6050
    תמונת פרופיל
    מאור לוי
    מנהל פורום

    בכול מקרה גוגטסו היא השם הגנרי ביפן להמון שיטות , בכול מקרה גם הקראטה נתפס ככזה רק שהוא לא בלעדי יפני
    אלה מקורו באיקונאה ויש זרמים שנשארו כאללה וזרמים אשר סופחו או פותחו ביפן , ובעולם מקרים אותו כיפני מי שפחות מתעניין בתחום

  • #6051
    תמונת פרופיל
    Erez
    משתתף

    הקראטה-דו המקורי הוא בעצם קראטה-בודו כשמו המקורי.

    הקראטה התחיל כטכניקה בלבד כמו שרשמתי, למטרת הגנה עצמית, אני מאמין שאוקינאוה הייתה באותו מצב של סין בתקופת רדיפה, לכן הטכניקה הייתה לשם הגנה עצמית בלבד. הדבר היחיד שהגיע מסין היא ההשפעה, ההתפתחות הייתה אוקינאוית לחלוטין. אני מאמין שהיה שיתוף פעולה כלשהי משום שאיי ריו-קיו היו גם כן בסכנה. לא סתם ברוס לי הכניס ליפנים קונטרה דרך הסרטים שלו, היה להם זעם בלתי נשלט כשזה הגיע ליפנים.

    אחת הקאטות שנשתמרה בתוך הקראטה היא קוסאנקו , הגיע לאוקינאוה על ידי סיני או נתלמדה על ידי אוקינאוי בסין והובאה לאוקינאוה,

    שייכת לזרם קונג-פו עגור לבן, פרובינציית פוג'יאן, FUJIAN WHITE CRANE

    שמה של הקאטה שנקראת כיום קאנקו-דאי  (כמו תמיד רק כדי להיות עם ולהרגיש בלי) היא על שמו של קוסאנקו הסיני.

    • התגובה הזו עודכנה לפני לפני 2 שבועות, 2 ימים ע"י  Erez.
  • #6077
    תמונת פרופיל
    מאור לוי
    מנהל פורום

    יש כול מיני גרסאות לעניות דעתי הצנועה כדי שאיש קראטה גוג ראיו אולי יפתח גוברין יוכל להסביר על ההיסטוריה
    של הקראטה אם איליה ירצה אדבר איתו אם יפתח.

  • #6079
    תמונת פרופיל
    Erez
    משתתף

    הרעיון של הפוסט הוא , התפתחות, גישות ושיטות. עם דגש על הקראטה.

    לגבי סגנונות זה מאד מבלבל, כדאי לא להיכנס לזה יותר מדי,  בכל שנה היה קם מישהו  שהתלמד אצל איזה מאסטר, שינה את השיטה במעט ויצר שם חדש. הבסיס הוא אותו בסיס.

    • התגובה הזו עודכנה לפני לפני 2 שבועות, 1 יום ע"י  Erez.
  • #6100
    תמונת פרופיל
    מאור לוי
    מנהל פורום

    אכן כן קיים גם בקרב מגע גוגטסו וכדומה אותה גברת בשנוי אדרת

יש להתחבר למערכת על מנת להגיב. להתחברות/הרשמה לחץ כאן