מה עושים בספארינג איגרוף

ספארינג זה לא קרב שמנסים לנצח בו.
בספארינג עובדים כדי להשתפר ולהצליח לבצע דברים שלא שולטים בהם.
כבר בימים המוקדמים של התחיה המחודשת של הספורט בבריטניה , כתב פירס איגן (כנראה המתעד/כותב הכי טוב של האגרוף באותם ימים ,תחילת המאה ה:19) :
"יש כאלו שחושבים שספארינג הוא חסר תועלת , שהוא רק מוריד מהגבריות שלהם , אלא שמטרת הספארינג היא למעשה ללמד את המשתתפים את אומנות האגרוף ואין שום נזק בללמוד אותה" .
זה נאמר לפני מאתיים שנים בערך ,באותם ימים ספארינג לא היה למטרת מלחמות כי הגברים של אז את המלחמות עשו בקרבות ולא באווירה הנוחה יחסית של המכון.
כמו שניתן להבין , איגן החשיב את הספארינג כלי חינוכי , והוא אגב ממש לא התכוון רק למקצוענים , אלא לכל אדם שמעוניין לקחת חלק באומנות האצילית.

מטרת הספארינג

1. תזמון.
2. דיוק.
3. חדות.
כל אלה שהולכים מלחמות במכון, עושים רק מה שהם כבר יודעים ולא מעזים להתפתח, כי הם מפחדים לחטוף.
מי שהולך מלחמות במכון, למעשה עושה קרבות בכוח גדול, עם סיכון מוגבר, אבל לא מקבל כסף.
למה זה טוב ?
רוצים להוכיח עליונות ? תעלו לזירה, שם תעבדו בוכח ומי שיהיה מקצוען, גם יראה כסף.
לצערי, כשמגיעים לזירה, כל "הלוחמים" נעלמים.
עשו לעצמכם טובה, באימונים, פשוט תתאמנו, תשתפרו, תתחדדו.
בזירה, תילחמו.
חלק חיוני מתהליך לימוד של תורת האגרוף וחלק הכרחי למי שרוצה לשמור על יכולת בסיסית של כישורים, תגובה, עין חדה וחשיבה מהירה.
הרבה פעמים שואלים אותי: איך צריך לבצע ספארינג.
ובכן חברים. גם בספארינג יש רמות של ביצוע ויעוד שמותאם למטרה.

סוגי הספארינג

1. תרגילי ספארינג בהתניה.
2. ספארינג יד אחת.
3. ספארינג מכות מסוג מסויים.
4. ספארינג בהתניית טווח.
5. ספארינג איטי. (ספארינג שמבוצע בקצב איטי מאוד למתחילים וגם למתקדמים כשרוצים לתקן ליקויים מסויימים. תתפלאו זה קשה)
6. ספארינג "נגיעות" בכתף או בגוף ללא מגע בראש.
7. ספארינג במגע בגוף בלבד.
8. ספארינג נגיעות במהירות גבוהה, בדגש על נגיעות.
9. ספארינג בכח קל מאוד, מהירות משתנה.
10. ספארינג בכוח קל במהירות גבוהה.
11. ספארינג בכוח משתנה ומהירות משתנה לפי התנייה.
12. ספארינג בכוח ובמהירות מרביים.
ובכן חברים, כפי שראינו יש מגוון עצום של תרגילי ספארינג וסוגי ספארינג בהתניות.
בסופו של יום נשאלת השאלה, מתי ולמה יש להשתמש בכל אחד מהסוגים המצוינים למעלה ?
התשובה פשוטה.
אנשים מבוגרים, אנשים שאינם מתחרים, אנשים שלא מתאמנים על בסיס קבוע, אין להם מה לחפש בכל מה שקשור לספארינג בכוח גדול. אין שום סיבה לקחת אנשים שאינם ספורטאי זירה פעילים, לקצה מהבחינה הפיסית והמנטלית ולחשוף אותם לפציעות מיותרות. לאנשים מבוגרים, אנשים שאינם מתאמנים בצורה סדירה ולאנשים שאינם מתחרים, תרגילי ספארינג וספארינג בכח קל עד בינוני, יהיה די והותר. זה מספיק קשה ומספיק מאתגר והתועלת תהיה רבה מפוטנציאל הנזק האפשרי.
לגבי מתחרים פעילים, כמה ספארינג בכוח מלא הם צריכים לבצע ?
ובכן חברים, אם הספורטאי חי בשגרת אימונים תקינה, הוא בכושר טוב והוא ספורטאי הישג ומתחרה אחת לחודש, הרי שפעם אחת בחודש יש לו שלושה סיבובי מלחמה בזירה ולכן פעם אחת בשבוע אפילו פעם בשבועיים ספארינג במיגון כבד ובכוח מלא, זה מעל ומעבר. שאר הפעמים עדיף לו שיבצע ספארינג קל או מהיר וקל או לכל היותר מהיר ובכח בינוני ולא יצבור נזק ממלחמות מיותרות בכוח מירבי.
אדם שעושה קרב אחד בכמה חודשים, כדי לשמור את עצמו בכושר מנטלי של לחימה ושלא יאבד את החדות, כדאי שיעשה ספארינג אחד קשוח בשבוע על בסיס קבוע עם מיגון כבד ושאר השבוע שיתאמן ויבצע ספארינג לא בכוח מירבי.

בכל מקרה

אימוני הספארינג חייבים להיות חלק קבוע משגרת האימונים של המתאמנים וכמובן של המתאגרפים.
מה שחשוב לזכור הוא שהאימון חייב להיות כזה שלא יביא לנזק מיותר ומצטבר לטווח הארוך.
אדם שאינו מתחרה פעיל ואין לו מטרה ומבצע מלחמות מכון בלי מאמן אחראי, רוב הסיכויים שיצבור נזקים שלא לצורך.
ספורט האגרוף אינו צחוק ואינו משחק, חייבים להבין שהחיים אינם סרט של רוקי, לכל סוג אימון יש מטרה ויעוד שכדאי ללמוד ולהבין. ספורטאי הישג, או מקצוען באגרוף תמיד מסכן את בריאותו, אבל הסיכון חייב להיות מנוהל נכון.
אדם שאינו ספורטאי הישג ואינו מקצוען ומסכן את בריאותו שלא לצורך, לא עושה מעשה חכם בלשון המעטה.
תתאמנו חכם תתאמנו כדי להיות בריאים יותר.
באגרוף ההבדל בין צל"ש לטר"ש הוא כחוט השערה.
יעקב דסקלו

יעקב דסקלו

מאמן איגרוף קלאסי

שתף את הכתבה ועזור בקידום הענף בארץ!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
הרשמה לניוזלטר של המגזין
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן