fbpx

מה זה אימון פונקציונלי?

אימון "פונקציונלי" הוא אחד המושגים הנפוצים ביותר בתחום הכושר והשיקום.
לצערי, זהו גם אחד המושגים המעורפלים והלא ברורים שקיימים.
אתם מוזמנים ללכת ולחפש את ההגדרה אימון "פונקציונלי".
אם תריצו את מילות החיפוש האלה ב-Scholar תמצאו כ-4.4 מילון תוצאות, זה עדיין לא יקרב אתכם להבנה של מה זה לעזאזל אומר. כאן גם הבעייתיות, מכיוון שאין הגדרה טובה, כל אחד מפרש את המושג איך שהוא רוצה.
עם מעט המידע שמצאתי אנסה לענות על מספר נקודות:
1. מה ההגדרה של אימון "פונקציונלי".
2. מה המרכיבים של אימון "פונקציונלי".
3. מדוע אימון קרוב לפונקציה זה לא תמיד הפתרון.
4. הבדל בין אימון "פונקציונלי" לאימון חדר כושר.

אימון פונקציונלי – הגדרה

אנסה להגדיר מה זה אימון "פונקציונלי" בלי להשתמש במילה פונקציונלי (או תפקודי).
אימון פונקציונלי הוא אימון שמטרתו לשפר מרכיבים של מערכות שונות בגוף (פיזיולוגית, נוירולוגית, פסיכולוגית?) לצורך ייעול המטלה שעליה עובד הספורטאי.

מרכיבים של אימון פונקציונלי

כאשר עובדים למטרת שיפור תפקוד, צריך להבין שיש אינטראקציה בין מספר רב של מרכיבים העובדים בסינרגיה.
דוגמה למרכיבים שצריך לקחת בחשבון:

תבנית תנועה

או במילים אחרות תרגול קרוב לפונקציה.
המטרה היא להשיג שליטה שרירית שתהיה כמה שיותר קרובה לפעולה האמתית.
לדוגמה, סקוואט הוא תרגיל מעולה לצורך שיפור היכולת לקום מכיסא אצל אנשים המתקשים בכך.

תרגול שרירים רלוונטיים במנחים רלוונטיים

ידוע כי שריר מתחזק בזוויות שבהן אנחנו נאמן אותו.
לכן, בשביל לשפר פעולה כלשהי אנחנו נרצה לעבוד על קבוצת השרירים הרלוונטית לאותה הפעולה, תוך התחשבות במנח (ובזויות) שבו היא מתבצעת.
לדוגמה, ביצוע כפיפת מרפק בשביל להשתפר במתח. אומנם כדי לבצע מתח יש צורך בעבודת כופפי המרפק, אך תנועת הכיפוף בשום אופן לא עובדת באותו אופן כמו שהתנועה מתבצעת על המתח ולכן תהיה פחות רלוונטית לפעולה הזאת.

מרכיבי כושר גופני

הפעולה שאנו מעוניינים לשפר יכולה להיות פעולה של כוח מרבי, כוח מתפרץ, סבולת וכו'.
לכן כשאנחנו בוחרים תרגיל אנחנו צריכים לדעת מראש על איזה מרכיב כושר אנחנו רוצים לעבוד. לדוגמה, ריצת 10 ק"מ כנראה לא תתאים למישהו שרוצה לשפר את היכולת שלו לעבור מהר מרחקים קצרים, או לדוגמה, ביצוע תרגול Overhead Press עם משקולת של 5 ק"ג בעשרות חזרות למישהו שמעוניין להניף את הנכד שלו ששוקל 15 ק"ג.

בעל יכולת העברה

הכוונה היא לתרגילים בעלי פוטנציאל לתרום לשיפור המטלה שאותה אנחנו רוצים לשפר (עדיף לבסס החלטה זאת על סמך מחקר המראה לאיזה תרגילים יש יעילות כזאת).
לדוגמה, Quarter Squat הוא תרגיל בעל יכולת העברה וקפיצה לגובה.
מצד שני, תרגיל כמו Hip Thrust שנחשב בעל יכולת העברה לספרינטים, בסופו של דבר, לרגע זה, נמצא ללא יכולת העברה (ידוע לי שזה משהו שממשיך להיבדק ואולי בעתיד יהיו תובנות חדשות בנוגע לתרגיל זה).

מרכיב קוגניטיבי

אני לא בטוח ש"קוגניטיבי" זאת המילה המתאימה לכך, אבל הכוונה היא ביכולת הספורטאי בקבלת ההחלטות.
חלק גדול מהספורטאים לא מתחרים בסביבה סטרילית אלא בסביבה דינאמית המושפעת מגורמים שונים (סביבה, אנשים נוספים) ולכן היכולת של הספורטאי לקבל את ההחלטה לפעולה הנכונה בשבריר שנייה היא מאוד חשובה. לדוגמה, היכולת לבחור תגובה נכונה בקרב אגרוף בזמן מכה של היריב.

תלוי קונטקסט

אני שוב פעם חוזר לנקודה שבענפי ספורט רבים יש סביבה דינאמית. במקרה זה הכוונה היא יותר לסביבה עצמה וליכולת שלה להשפיע על הביצועים. לדוגמה, זריקת עונשין בזמן שצועקים מהקהל או סוג המגרש במשחק טניס.

בעל משמעות

התרגיל הנבחר צריך להיות ברור בהקשר שלו לספורטאי.
הדבר הזה חשוב במיוחד כאשר התרגיל הנבחר יכול להראות "מוזר" או לא קשור לספורט שבו הספורטאי עוסק.
ככל שהספורטאי יבין בצורה טובה יותר מה רוצים ממנו, כך הוא יהיה מוכן לתרגל ולעבוד בצורה טובה יותר.
מהנקודות שעולות ניתן לראות כי יש צורך גם בתרגול העובד על מרכיבים פיזיולוגיים וגם תרגול העובד על מרכיבים קוגניטיביים / פסיכולוגיים.
לדעתי, בבחירת התרגילים שלנו חשוב לבצע שילוב של אלמנטים פיזיולוגיים וקוגניטיביים ביחד.

אימון פונקציונלי לא תמיד הפתרון

יכולים להיות מצבים שבהם הספורטאי מגיע עייף, טרוד או פצוע. כלומר במקרה כזה תבנית התנועה יכולה להשתנות, כמות הכוח יכולה להשתנות, הסבולת יכולה להשתנות. מה שלפני כמה ימים היה תפקודי והשיג את המטרה היום כבר לא ולכן אינו תפקודי.
למה אימון קרוב לפונקציה זה לא תמיד מספיק?
אם נתייחס כרגע לספורטאי לפני תחרות חשובה, אנחנו צריכים לקחת בחשבון אלמנטים פסיכולוגים של לחץ, התרגשות ואולי אפילו חרדה. יכול להיות שמרכיבים אלו ישפיעו גם על התזונה ועל השינה של הספורטאי לפני התחרות.
מה כל זה אומר? זה אומר שהסביבה הסטרילית והבטוחה שהספורטאי עד עכשיו תרגל בה הופכת להיות לא יציבה ולא בטוחה.
האם זה יכול להשפיע על הביצוע שלו? בהחלט כן!
האם אלו דברים שניתן לתרגל? מאמין שכן, אבל לא יודע עד איזו מידה.
לכן, לדעתי, תרגול כמעט בפונקציה אף פעם לא יהיה כמו התחרות עצמה, תמיד יהיו אלמנטים שאותם יהיה קשה לתרגל.

הבדל בין אימון "פונקציונלי" לאימון חדר כושר

האם אנחנו יכולים לבצע תרגול "פונקציונלי" בעזרת תרגילי חדר כושר "קלאסיים"?
כנראה שכן, אבל לא בהקשר של יכולת העברה.
המטרה של אימון בחדר כושר תהיה להגדיל את הספק העבודה השרירית, כלומר, היכולת של השריר לבצע עבודה.
בסופו של דבר אם נסתכל על התנועה בצורה מאוד פשטנית – מה שמניעה אותה זה שרירים. אנחנו רוצים שהשרירים שלנו יהיו חזקים כדי שיוכלו לעמוד בעומסים, וכאן חדר כושר יכול להיכנס לתמונה.

לסיכום

אימון "פונקציונלי" זה לא מושג חד משמעי.
אימון מסוג זה יכול להשתנות מאדם לאדם ובהתאם למטרה שלו.
תרגיל "פונקציונלי" אצל מישהו אחד יכול להיות בכלל לא "פונקציונלי" עבור מישהו אחר.
כאשר אנחנו בוחרים תרגיל "פונקציונלי", צריך לקחת בחשבון גם מרכיבים פיזיולוגיים וגם מרכיבים קוגניטיביים בזמן התרגול.
בנוסף לתרגיל "הפונקציונלי" אנחנו יכולים לשלב גם תרגילי חדר כושר "קלאסיים" כדי להשיג יתרונות נוספים של האימון.
הטריק הוא לדעת מתי לתת דגש על איזה סוג אימון.
באופן כללי אני מציע להחליף את המילה "פונקציונלי" במילה "ספציפי".
הקונטקסט של המילה הזאת מצביע על כך שהתרגיל צריך להיות מותאם במיוחד לצרכים של הספורטאי.
הדרך הטובה ביותר, לדעתי, לדעת האם התרגיל הנבחר הוא טוב, זה ע"י שאלה מאוד פשוטה – האם התרגיל שלי משיג את המטרה?
ג'ניה מלמן

ג'ניה מלמן

פיזיותרפיסט מוסמך‏

שתף את הכתבה ועזור בקידום הענף בארץ!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
הרשמה לניוזלטר של המגזין
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן