fbpx

טיפול בכאבי כתף אחרי מאמץ

התחלתם לסבול מכאבי כתף אחרי אימון או אולי אחרי שעבדתם יום שלם עם היד?
מתלבטים האם כדאי לקרר, לחמם, לעבוד עם היד או פשוט לתת ליד לנוח?
המחקר הבא נועד בדיוק בשביל לענות על השאלה הזאת.

המחקר

מה בדקו

האם כדאי בזמן כאבי כתף חדשים (אבחנת rotator cuff tendinopathy) לקרר את היד או לבצע תרגול העמסה הדרגתי ?

על מי בדקו

2 קבוצות של 20 (קבוצת קירור) ו 23 (קבוצת תרגול) נבדקים הסובלים מכאבי כתף במשך פחות מ 6 שבועות.
נבדקים שהתקבלו למחקר היו כאלה שלא סבלו מכאבי כתף ב 3 החודשים האחרונים ושאינם סובלים מכאבי צוואר או עברו שברים בגפה העליונה.

איך בדקו

קבוצת קירור – קבוצת קירור קבלה הדרכה לשים קרח על אזור הכאב 3 פעמים ביום במשך 15 ד' למשך שבועיים. כמו כן, הנבדקים התבקשו להימנע מתנועות המעוררות כאב, עבודה מעל גובה הראש והרמת משקלים.
קבוצת תרגול – קבוצת תרגול קבלה הדרכה לביצוע איזומטרי של תנועת סיבוב חיצוני והרחקת כתף 3 פעמים ביום במשך שבועיים, כאשר כל יום על הנבדק לעלות את ההתנגדות העצמית שהוא מפעיל. הנבדקים הודרכו לעבוד עד רמת כאב של 5/10 כל עוד הכאב נרגע עד ל 15 ד' לאחר הפעילות.
• שתי הקבוצות קבלו הדרכה לבצע מול המראה 5 תנועות לא כאובות של הרמת יד במנח כיפוף והרחקה.

תוצאות

שתי הקבוצות השתפרו באופן זהה בשאלונים התפקודיים, במבדקי כח ובהפחתת רמות הכאב.

מסקנות המחקר

גם קירור וגם תרגול הן שיטות יעילות להתמודדות עם כאבי כתף בשלב ההתחלתי.

נקודות חשובות

• קיימות כמה אופציות יעילות בשביל להתמודד עם כאבי כתף (לא טראומתיים).
• לא צריך לפחד להפעיל את היד בהופעת כאב חדש.
• זה בסדר לעבוד עם כאב (עד מידה מסוימת).

נקודות בעיתיות של המחקר

• הייתה חסרה קבוצת ביקורת ולכן לא ניתן לדעת האם השיפור נבע מההתערבות או מהזמן.
• בנוסף להתערבות הייחודית של כל קבוצה, שתי הקבוצות קבלו גם תרגול זהה.
יכול להיות שהתרגול הזהה הוא זה שגרם לשיפור.
• קבוצת התרגול הייתה צעירה מקבוצת הקרח בממוצע ב 10 שנים (גילאי 30 מול גילאי 40).

מקור

Cryotherapy or gradual reloading exercises in acute presentations of rotator cuff tendinopathy: a randomised controlled trial.

תמונה – Image by Tumisu from Pixabay

ג'ניה מלמן

ג'ניה מלמן

פיזיותרפיסט מוסמך‏

שתף את הכתבה ועזור בקידום הענף בארץ!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
הרשמה לניוזלטר של המגזין
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן