איך לנצח בקטטה ברחוב

נצחון בקטטת רחוב

אדגיש ואומר שהאמור אינו מחליף שום אמנות לחימה, להפך המאמר בא לתת לאנשים מיומנים ולא מיומנים כלים מחשבתיים לקטטת רחוב, אינני חושב שבקריאה על כללים תוכלו להתמודד עם כל אחד ובכל סיטואציה אבל אם תיקחו את הכללים ותתרגלו באימוני אמנויות הלחימה אני יכול לומר בוודאות שזה יתן לכם המון!

כללים לקטטת ברחוב

יד חזקה

רוב האנשים משתמשים ביד אחת בלבד בפעולות בסיסיות יומיומית כמובן שגם בקטטה התוקף לרוב ינסה להכות בכם עם היד החזקה ולכן יש לבדוק לפני או ממש בתחילת הקטטה, איזה יד היא החזקה. עכשיו התחילו לנוע בכיוון ההפוך, כדי למנוע אגרוף מהיד החזקה וקח תוכלו לקבל יתרון משמעותי תוך כדי תפיסת התוקף במכות מזוית שלא תהיה לנו נוחה.

עיניים על התוקף

הטעות הגדולה ביותר שאתם יכולים לעשות היא למצמץ או לסגור עיניים, מצמוצים עוזרים נגד אבק או חרק שמנסה לעוף לנו אל תוך העין. שמרו על עיניים פתוחות והסתכלו ישירות לכיוון החזה של התוקף כדי לראות את תנועת הרגליים, האגן, הגוף וכמובן הידיים .
אני ממליץ ישר בתחילת הקרב לפתוח מרחק תוך כדי מכה כדי לראות את כל המצב והמקום בו אתם נמצאים כדי לבצע תנועה נכונה ולא להיתקע בקירות או חפצים.
בנוסף יכול להיות מצב שהתוקף לא לבד… חשוב להבחין לפני ולשים לב תוך כדי פתיחת טווח.

להתחייב לקרב

כנסו לתוך מצב הישרדות, תהיו מוכנים לחטוף בשביל לנצח או  לשרוד מספיק זמן עד שיפרידו בינכם העיקר לא ליפול או להיכנע, החיים שלכם תלויים בזה. המצב הגרוע ביותר הוא להגיע לרצפה ברחוב אם אתה לא מיומן וגם אז מאוד מסוכן בגלל הסכנה שאולי התוקף לא לבד או שאולי יש לו סכין ואז אתם מסתכנים גם בחתכים מיותרים.

תנועה

בקרב רחוב בדרך כלל יש הרבה מקום לעשות תנועה לכן תנצלו אותו כדי לא להיות מטרה נייחת. תנסו לא לרוץ אחורה או להפנות את הגב, אתם רוצים לשמור על מרחק של מכה מהתוקף (מרחק יד ובמקרה של מישהו מיומן עדיף מרחק של רגל אפילו), כך תוכלו לחזור עם התקפה מיד לאחר שהתוקף יחמיץ מכה.

היתרון בתנועה ושימוש בשמירת טווח נכונה היא שכל מכה שהתוקף זורק ולא פוגע תיקח לו הרבה כוח ואנרגיה להילחם, בנוסף לאחר פספוס בדרך כלל גם מאבדים שווי משקל וכמובן ההגנה יורדת, אז נרצה להיות בטווח יד כדי לחזור עם מכת נגד מהירה.

שמירת אנרגיה בקרב

אתם לא יודעים כמה זמן הולכת להימשך הקטטה לכן אל תקפצו ואל תנסו להכות הרבה, אי אפשר לדעת מה יהיה ולהן הקטטה תתפתח לכן שמרו אנרגיה על ידי תנועה ותכו אך ורק במידה אתם צופים הזדמנות לתפוס את התוקף במכת נוק אאוט. במצב היאבקות נסו לשמור על פוזיציה ולא להשתמש יותר מדי בכוח כדי לא להגיע למצב של חוסר חמצן בגוף.

שימוש במסה

המותן שלנו היא מרכז הכובד ולכן עדיף להכות יחד עם סיבוב האגן כדי לתת מכה מספיק חזקה. פציעות במפרק היד באות ממכה לא נכונה שקורת על ידי מכת אגרוף שאינה טכנית לכן כדי לא להיפצע במפרק היד, פשוט תשמרו בזמן מכת אגרוף על כל היד כיחידה אחת ישרה ותובילו את המכה דרך סיבוב האגן תוך פגיעה עם מפרקי האצבעות.

 טקטיקה

אל תדאגו מלקבל מכה כי אז תקבלו מכה, תנסו לנתח את הסיטואציה הנוכחית כמה שיותר מהר:

האם התוקף מיומן? תדעו זאת לפי עמידתו:

עמידת בסיס של לחימה בעמידה

עמידת בסיס ללחימה להיאבקות ובנוסף לקרקע

כך תוכלו לדעת מאיזה טכניקות להיזהר, לדוגמה:

*במידה והתוקף עומד עמידת בסיס של היאבקות תנסו לשמור מרחק ולהיזהר ממגע כדי שלא יוכל להטיל או להפיל אתכם, עדיף להשתמש באגרופים מהירים ולהיות מוכנים להתפרצות מצד היריב מתחת למכות.

*במידה ויש ללוחם בסיס של לחימת ידיים נרצה לנסות להכות עם בעיטות מרחוק ובמידה שהתוקף לוחם עמידה המיומן בבעיטות נרצה לנסות להיכנס להיאבקות ומשם במידה ויודע היאבקות נמשיך בקרקע עם טכניקות בריחים וחניקות או אפילו להכות בו כשהוא על הרצפה.

אפשר גם לנתח את התוקף: גבוה? בן כמה? מראה?

*במידה והוא גבוה ממכם זה אומר שהמכות שלו הרבה יותר ארוכות ועדיף לשמור מרחק פגיעה שלכם או להישאר ממש רחוק כדי לא להיות בטווח פגיעה של התוקף בנוסף תרצו כן להיכנס פנימה כדי להיכנס לטווח פגיעה שלכם אך תעשו את זה רק שאתם מוכנים להיכנס כדי לנטרלו ולאחר כמה מכות במידה והמטרה לא הושגה תצאו, הדרך הנכונה בהתנהלות בקרב כזה היא או לקיחה לקרקע במידה ויש לכם ניסיון ששם הגבוה לא עוזר כמו בעמידה או לחפש את ההזדמנות הנכונה להיכנס לטווח הפגיעה שלכם ואז לעשות כמה שיותר נזק ולצאת.

*גיל התוקף רלוונטי, צעיר יהיה בדרך כלל יותר פזיז ויכול אפילו לשלוף נשק. גברים בשנות ה20-30 לחיו יהיה מסוכן יותר בגלל שבדרך כלל יהיה יותר מסור לקטטה ובכך מסכן לקטטה ארוכה מרובת תוקפים לעומת זאת גברים לאחר שנות ה30 בדרך כלל כבר מבוססים ואפילו הורים לכן יעדיפו לסיים את הקטטה, הם יעדיפו לוותר במידה ותראו עליונות.

*המראה יכול להטעות אך לרוב קל לזהות האם הבן אדם מיומן או אתלט ואו עבריין, במידה והוא מיומן עדיף כמובן לסיים את הקטטה בדרכי שלום בניסיון שמירת מרחק ולנסות כמה שיותר למנוע מגע אבל במידה ונפלתם על טיפוס בעייתי שמרו על עצמכם והילחמו כדי לשרוד לפחות עד שיפרידו ואם יש לכם פתח תכו, במידה והתוקף עם שרירים או בנוי טוב נוכל להסיק מזה שהוא בכושר ולכן יש לשמור אנרגיה ככל האפשר כדי שלא יצא מצב שתיגמר לכם האנרגיה לפניו. במידה ואתם חושבים שהתוקף עבריין היזהרו מסכין שיכול להישלף בכל רגע נתון, עדיף תמיד לשמור מרחק ולמנוע איך שאתם מבחינים בסכין הרימו חפץ כדי להשתמש כחוצץ בנכם.

תכו לגוף

כולם חושבים על הגנות לראש ומנסים להגן עליו בכל דרך אפשרית (לפחות רוצים), שימו לב איזה קטן הראש לעומת הגוף, זאת אומרת הראש היא מטרה קטנה עם הרבה יותר הגנה לכן תחפשו לתת מכות כוח לבטן.

טיפ כדי לתפוס מכת בטן טובה:

*הטעיה עם אגרוף לראש וישר לרדת למכה לגוף.
*שילוב של קומבינציות שמשלבות כמה גבהים.

לא לשכוח לנשום

הגוף והמוח צריכים חמצן כדי לתפקד, בקטטה נרצה לשאוף אוויר בכל הוצאת והגנה ממכה יחד עם נשימות עמוקות בין לבין כדי להוריד דופק ולהרגיע את הגוף (דופק גבוה לוקח הרבה יותר חמצן) הנשימה באמנויות לחימה תבוא יותר בהתפרצות כמו המכה, נשימה קצרה מהסרעפת.

מכה חדה וטכנית

כדי להעלף את התוקף לא צריך מכה חזקה, צריך מכה מדויקת, מהירה ונכונה.
חדות המכה היא חלק מאוד חשוב במכות אל תשענו עם המשקל שלכם במכה, אחרת תאבדו יציבות והמכה לא תצא מתפרצת.
אתם רוצים לשמור על המשקל אצלכם תוך כדי התפרצות המכה מהמותן ברגע שהמכה הגיע לשיא הארוך תחזירו אותה, במידה ופגעתם לפני החזירו מהר ככל האפשר – אין צורך להמשיך לדחוף אחרת שוב תאבדו אנרגיה, הכוח יתפזר והכי חשוב בינתיים בהוצאת המכה אתם חשופים.

שימוש בחפצים

במידה והקטטה הגיע לרגע המסוכן ביותר כגון סכין אז עדיף תמיד להשתמש בחפץ כחוצץ ביניכם לבין התוקף ואפילו להשתמש בו. בתחילת התגרה הסתכלו סביבכם כדי למצוא חפצים להשתמש בהם כנשק וכחוצץ או כדי לזרוק על התוקף במטרה לגרום לו להתרחק ואפילו לנזק.

איליה סקברונסקי

איליה סקברונסקי

סגן אלוף עולם ואלוף אירופה לשעבר באיגרוף תאילנדי, מייסד אתר M.A.M ובעלים של רשת מכוני SK GYM

שתף את הכתבה ועזור בקידום הענף בארץ!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
הרשמה לניוזלטר של המגזין
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן