fbpx

איך ולמה חשוב לנשום נכון

הסיבה שנשימה כל כך חשובה היא פשוטה למדי, אפשר לצום כמה ימים אבל אי אפשר להפסיק לנשום.
הפעולה של הנשימה היא אוטומטית כמובן אחרת לא היינו יכולים להפסיק לחשוב עליה, עצם המחשבה מפחידה… אז למה באמת תרצו להיות מודעים לנשימה?
נשימה לא נכונה ולא מודעת (בטווח הארוך) תגרום לנזק לגוף ולמוח שבעיקר מתבטא בחולשה בשרירים, עייפות כרונית, מתחים, חוסר ריכוז, דיכאון, קשיי נשימה, מערכת חיסונית ירודה ועוד.
לעומת זאת מודעות לנשימה יכולה לעזור ולפתח לנו את היכולות להירגע, להשתחרר, ליהנות מהרגע והכי חשוב לנוח בימים עמוסים.
כל אלו יובילו אתכם לאיכות חיים בריאה בגוף ובנפש.

נשימה שטחית

רוב הזמן אנו נושמים נשימה שטחית שהיא בסך הכל שליש מיכולת הקיבולת חמצן של הריאות.
זאת אומרת אנו מכניסים כמות חמצן נמוכה מאוד שגורמת לתסמינים הנ"ל ונוצר מצב שרבים מהאנשים שחיים בעידן המודרני סובלים מחוסר חמצן כרוני מבלי לדעת את זה.
משום מה חשוב לנו לאכול ולשתות כדי שלא נתחיל להרגיש רעבים, חלשים, חולים וכדומה אבל קשה לנו להבין שחמצן הוא הרבה יותר חשוב והכרחי.

סיבות לנשימה שטחית:

  1. טמפרטורה – בחורף כשקר הגוף מכווץ יותר ולכן הריאות מתקשות יותר בנשימה.
  2. לחצים – אנשים לחוצים מאמצים נשימה שטחית ומרבים להיאנח.
  3. חרדות וטראומות – חוויות או פחדים גורמים לנשימה שטחית.
  4. חוסר בפעילות ספורטיבית – גם רזים צריכים לעשות פעילות ספורטיבית.
  5. עודף משקל – תזונה לא נכונה מעמיסה על הגוף ומקשה על הנשימה.

דרך אגב האנחה ופיהוק הם רמז מהגוף לחוסר חמצן בגוף.

נשימה מודעת

פעולה שעד היום עשינו אותה באופן לא מודע יכולה בקלות רבה ובהשקעה מינימלית להפוך לפעולה מודעת ויעילה יותר. המטרה היא לא להחליף את כל הנשימות שלנו לנשימות מלאות אלא להקנות מספר דקות ביום לנשימה מלאה ומודעת כדי למנוע חוסר חמצן.
בעצם כמו שאתם מפנים זמן לאוכל או שתייה הגיע הזמן שתפנו זמן גם לנשימה.

בנשימה מודעת אנו מנצלים את כל נפח הריאות וכך נוכל לקבל את כמות החמצן הנדרשת להמשך היום.
בנוסף נשימה מודעת תעזור לכם לנקות פסולת ורעלים החוצה לדוגמה פחמן דו חמצני.

נשימה נכונה

לפני שתתחילו לבצע נשימות יש להקפיד על הכללים הבאים:
הכנסת החמצן- שאיפה ארוכה דרך האף (בין 4-8 שניות).להחזיק כ2 שניות בריאות.
הוצאת החמצן – נשיפה דרך האף או הפה (בין 4-8 שניות).להחזיק כ2 שניות ללא חמצן בריאות.
*הנשימות לא צריכות להיות מאומצות.
*נשימות עמוקות לכיוון הבטן ( בשאיפה הבטן והסרעפת מתמלאות ובנשיפה מתכווצות).

איך להתחיל לנשום נכון

התחילו מפעמיים ביום, בבוקר כשאתם מתעוררים ובלילה כשאתם לפני שינה.
כדי שתתרגלו לכך תצטרכו לעשות זאת לפחות חודש ימים לאחר מכן אפשר כבר להוסיף, הדרך האטית היא הבטוחה.
תרגול הנשימה הוא פשוט ולא מצריך זמן רב, תמצאו מרחב שקט שלא יהיו בו הפרעות כאשר את מתרגילים.
לאחר מכן שבו על הרצפה (אפשר גם על כיסא) עם גב ישר בכדי לאפשר כניסת אוויר מלאה, שימו את ידיכם על רגליכם, סגרו עיניים והתחילו לנשום.
מטרתכם היא להתרכז אך ורק בנשימה. הכניסו אוויר דרך האף יחד עם מילוי החמצן בבטן והסרעפת, החזיקו.
שחררו לאט לאט דרך הפה או האף ושוב החזיקו הפעם ללא חמצן.
תרגלו כשתי דקות בתור התחלה, כשתרצו אפשר ואף רצוי להאריך את התרגול.

נשימה נכונה בקרב רחוב\זירה

כמובן אוסיף כאן סרטון הדרכה למתאמנים ומתעניינים בענף אומנויות הלחימה שרוצים לדעת איך לנשום נכון בקרב. קצת שונה ממה שנכתב מעל אך עדיין מתייחס למודעות בנשימה בכדי לקבל את מרב החמצן בזמן קרב.

חשוב!

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ ו/ או חוות דעת רפואית. המידע מוצג במטרה לשפר את איכות החיים בקרב ספורטאים וכאלו שמתעניינים בתחום.
איני נושא בשום אחריות כלפי הקוראים, יש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

איליה סקברונסקי

איליה סקברונסקי

סגן אלוף עולם ואלוף אירופה לשעבר באיגרוף תאילנדי, מייסד אתר M.A.M ובעלים של רשת מכוני SK GYM

שתף את הכתבה ועזור בקידום הענף בארץ!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
הרשמה לניוזלטר של המגזין
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן